Loading...
Programul electoral al candidatului PDCM pentru alegerile
Președintelui Republicii Moldova - Ion CHICU
Esența existenței statului este asigurarea unui nivel de viață decent, în siguranță și pace, pentru fiecare cetățean al țării. Rolul Președintelui este să pună statul în serviciul Cetățeanului! Constituția și legile Republicii Moldova stabilesc clar competențele Președintelui țării și-i oferă pârghii suficiente pentru a asigura funcționalitatea statului în interesul poporului Republicii Moldova!
Acesta este principiul fundamental de care se conduce domnul Ion CHICU –
candidat din partea Partidului Dezvoltării și Consolidării Moldovei pentru
funcția de Președinte al Republicii Moldova.
Dacă susțineți acest principiu, Vă rugăm să susțineți și candidatura domnului Ion CHICU pentru alegerile Președintelui Republicii Moldova din 20 octombrie 2024!
Programul electoral cuprinde 10 Direcții prioritare:
I. Restabilirea
funcționalității instituțiilor statului, care în ultimii 3 ani au servit intereselor de partid, nu cetățenilor
care le întrețin din impozite și taxe. Politizarea iresponsabilă a
administrației publice, încălcarea separației puterilor în stat, ignorarea
principiului profesionalismului și integrității au lăsat cetățeanul față în
față cu problemele sale, fără elementar suport din partea statului. Obiectivul
de repunere a statului în slujba cetățeanului va fi realizat prin depolitizarea
instituțiilor, atragerea cadrelor profesioniste în structurile de stat și
transmiterea sub controlul opoziției parlamentare a instituțiilor independente
din stat, inclusiv Curtea de Conturi, Comisia Electorală Centrală și Consiliul
Coordonator al Audiovizualului;
II. Stoparea
plecării oamenilor din țară și ameliorarea situației demografice – măsuri indispensabile pentru existența de mai
departe a poporului și țării noastre. Țara care exportă oameni nu poate
supraviețui mult timp, iar factorii care alungă oamenii din țară (lipsa
locuințelor accesibile, locurilor de muncă și infrastructura publică degradată)
trebuie să fie preocuparea de bază a conducerii statului;
III. Pensii și
alocații sociale demne de viață umană – toți pensionarii și persoanele cu nevoi speciale trebuie asigurați
financiar de stat la un nivel corespunzător evoluției prețurilor. Recalcularea
pensiei pentru oamenii cu stagiu realizat parțial sau complet până în 1994,
precum și a tuturor cetățenilor angajați în câmpul de muncă după atingerea
vârstei de pensionare – constituie măsuri esențiale pentru atingerea acestui
obiectiv;
IV. Dezvoltarea
economiei naționale – sursa
de bază a locurilor de muncă și a salariilor suficiente pentru o viață decentă
aici, în țară. Investițiile în infrastructura publică, reducerea
impozitelor pe salarii, liberalizarea activităților economice și garantarea
securității investițiilor private – soluție de bază pentru crearea locurilor de
muncă bine plătite și a creșterii economice în țara noastră;
V. Dezvoltarea
sectorului agrar și industriei de procesare constituie necesitatea absolută pentru stoparea declinului economic
și a degradării localităților sătești din țară. Revederea politicii de
subvenționare pentru a stimula producția agricolă primară și prelucrarea
acesteia la întreprinderile din țară sau utilizarea în sectorul zootehnic,
consolidarea infrastructurii de irigare și asigurarea accesului produselor
agroalimentare moldovenești pe piața internă și externă – măsuri prioritare
pentru atingerea acestui obiectiv;
VI. Asigurarea păcii, securității și coabitării armonioase și fără discriminare pentru toți cetățenii Republicii Moldova.
VII. Asigurarea
dreptului la educație pentru fiecare copil și tânăr din țară – închiderea masivă a școlilor nu economisește
bani, dar distruge potențialul intelectual și economic al țării. Statul trebuie
să asigure funcționarea a cel puțin unei instituții de învățământ primar
(cl.I-IV) în localitățile țării, trebuie să ofere părinților acces pentru copii
lor în instituții preșcolare și să restabilească învățământul
profesional-tehnic. Antireforma în Educație și Cercetare trebuie stopată, iar
investițiile publice în pregătirea și motivarea cadrelor pedagogice trebuie să
corespundă necesităților acestui domeniu vital pentru societatea noastră;
VIII. Asigurarea
accesului la servicii medicale de calitate pentru cetățenii țării este condiția esențială pentru prosperare
economică și viață decentă în țară. Accentul pe profilactică prin asigurarea de
către stat a unui examen medical anual pentru fiecare cetățean al țării și
promovarea unui mod sănătos de viață, susținerea programelor de stat de
tratament al maladiilor cu cel mai mare impact asupra mortalității, inclusiv
bolile cardiovasculare și oncologice, atenția sporită asupra sănătății
copiilor, în general, și a celor cu necesități speciale, în particular – activități
indispensabile pentru atingerea acestui obiectiv major;
IX. Educația
culturală și patriotică, dezvoltarea artelor și păstrarea tradițiilor
strămoșești - domenii
prioritare pentru un stat cu conducători responsabili. O societate
moldovenească cu un nivel înalt de cultură, educată în spirit patriotic și cu
valori umane ancorate în tradițiile și credința poporului nostru – obiective
existențiale pentru poporul Republicii Moldova;
X. Asigurarea unui mediu ambiant sănătos pentru viața cetățenilor țării este una din cele mai importante sarcini ale instituțiilor statului. Extinderea suprafețelor împădurite, soluționarea problemelor legate de stocarea și utilizarea gunoiului, gestionarea eficientă și respectarea standardelor ecologice a utilizării resurselor acvatice din țara noastră – elemente cheie pentru păstrarea unui mediu prielnic de viață.
I. Restabilirea funcționalității instituțiilor statului și activității acestuia în interesul cetățenilor
În conformitate cu Constituția țării, Președintele Republicii Moldova este șeful statului, reprezintă statul și este garantul suveranității, independenței naționale, al unității şi integrității teritoriale a țării.
Reieșind din această prevedere constituțională fundamentală, Președintele
Republicii Moldova este persoana principală responsabilă de funcționalitatea
statului, de respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale
cetățenilor țării, de asigurarea de către stat a unui nivel de viață decent
pentru fiecare cetățean al Republici Moldova. Înțelegând și acceptând plenar
acest rol și responsabilitate ale Președintelui țării, Dl Ion Chicu consideră
restabilirea funcționalității statului și readucerea instituțiilor statului în
slujba cetățenilor țării - sarcina și responsabilitatea sa prioritară în
eventualitatea alegerii sale în funcția de Președinte al Republicii Moldova.
Președintele țării nu are competențe directe pentru a majora salarii și pensii, pentru a stabiliza prețurile și tarifele, pentru a oferi servicii publice sau pentru a dezvolta infrastructura drumurilor și aprovizionării cu apă, dar Președintele Republicii Moldova are toate competențele constituționale și este OBLIGAT să asigure funcționarea instituțiilor statului astfel, încât toate aceste condiții indispensabile pentru o viață decentă a cetățenilor Republicii Moldova aici, acasă, să fie îndeplinite.
Dl Ion Chicu își ia angajamentul public față de cetățenii
Republicii Moldova să readucă statul în slujba lor!
Priorități pentru atingerea acestui Obiectiv:
1. Consolidarea statalității Republicii Moldova și sporirea
încrederii cetățenilor în propriul stat
Reieșind din competențele atribuite de Constituția Republicii Moldova, Președintele țării are obligația primordială și responsabilitatea plenară pentru dezvoltarea și propășirea statului Republica Moldova. Orice acțiune a sa trebuie să corespundă acestor prevederi constituționale, iar păstrarea statalității pentru moldoveni și toți conaționalii noștri trebuie să fie preocuparea de bază a șefului statului. Dl Ion Chicu este convins de faptul, că statul Republica Moldova deține potențial uman și economic suficient pentru a asigura o viață prosperă tuturor cetățenilor săi, iar calificativul de „stat eșuat sau fără viitor” îi este atribuit de forțe ostile cetățenilor Republicii Moldova. Toți funcționarii, toți cetățenii și toate forțele politice din țară trebuie să conștientizeze importanța menținerii statalității noastre și să acționeze corespunzător. Exact așa, cum procedează funcționarii, cetățenii și forțele politice din statele Uniunii Europene și din alte state, în care domină patriotismul, respectul față de stat, lege și strămoși. Totodată, Președintele țării și orice funcționar al statului, trebuie să conștientizeze faptul, că atașamentul cetățenilor față de statul lor va depinde, în mare măsură, de modul în care statul respectă drepturile lor fundamentale, inclusiv obligația sa primordială consfințită în Art. 16 din Constituție - Respectarea şi ocrotirea persoanei.
2. Reintegrarea țării noastre prin intermediul unei
soluții politice pașnice a problemei transnistrene
Conform Constituției Republicii Moldova,
Președintele țării este garantul integrității teritoriale a țării și este
obligat să depună toate eforturile pentru a reintegra și păstra țara integră.
Soluția pașnică a problemei transnistrene trebuie să aibă la bază principiul
respectării integrității teritoriale a Republicii Moldova în limitele
frontierelor recunoscute internațional.
Statul va
promova politici de integrare economică a ambelor maluri ale Nisrului și
sporirea numărului de proiecte sociale-economice implementate ci scopul de a
apropia cetățenii și comunitățile. Va fi extins gradul de acoperire a
populației din stânga Nistrului cu servicii publice prestate de către
instituțiile subordonate autorităților constituționale ale Republicii Moldova.
Element
indispensabil al soluției pentru problema transnistreană trebuie să constituie
retragerea completă și definitivă a trupelor militare și munițiilor străine de
pe teritoriul Republicii Moldova;
3. Asigurarea
echidistanței instituției prezidențiale, a stabilității politice și a
păcii civice în țară
Funcționarea statului în interesul cetățenilor este posibil de realizat doar în condițiile unei consolidări a eforturilor tuturor forțelor politice, iar Președintele Republicii Moldova este factorul principal care trebuie să asigure această consolidare și conlucrare. În acest context, Dl Ion Chicu își asumă angajamentul să fie Președinte al tuturor cetățenilor țării, echidistant și fără afiliere față de careva forțe politice interne sau externe, față de careva grupuri sau grupări. Fiind conștient de faptul, că dezvoltarea și prosperarea țării noastre este posibilă doar prin consolidarea forțelor politice din țară și orientarea potențialului lor spre aceste obiective, Dl Ion Chicu va depune toate eforturile pentru a asigura această consolidare, optând pentru coparticiparea opoziției în guvernarea țării, inclusiv prin asumarea conducerii instituțiilor independente – Comisia Electorală Centrală, Curtea de Conturi, Consiliul Coordonator al Audiovizualului, alte instituții care ar asigura o monitorizare și transparență eficientă a actului de guvernare, dar și respectarea drepturilor și intereselor tuturor cetățenilor țării, indiferent de apartenența lot politică și alte criterii;
4. Promovarea unei politici externe în interesul național al țării
noastre și Implementarea agendei de Integrare Europeană, respectând
interesele naționale ale Republicii Moldova și în baza unei susțineri din
partea majorității cetățenilor țării, exprimată printr-un referendum național
la finalul procesului de negocieri de aderare la UE
Republica Moldova trebuie să promoveze o
politică externă, care ar contribui la afirmarea statalității sale pe plan
extern și intern și ar contribui la dezvoltarea sa multidimensională, inclusiv
economică. Aceste obiective pot fi atinse doar în condițiile dezvoltării unor
relații internaționale bazate pe respectul reciproc al intereselor statelor,
inclusiv sub aspect de păstrare a independenței și integrității
teritoriale a acestora. Republica Moldova trebuie să promoveze o politică
externă pragmatică și cooperantă cu toate statele lumii, care respectă aceste
principii și normele dreptului internațional. Totodată, statul nostru trebuie
să fie printre statele lumii, care se opun oricăror încălcări ale dreptului
internațional, ale inviolabilității teritoriilor suverane și să condamne orice
agresiune militară, indiferent cine și sub ce pretext o exercită.
Constituția Republicii Moldova stabilește fără drept de interpretare faptul, că Suveranitatea națională aparține poporului Republicii Moldova, pe care o exercită în mod direct şi prin organele sale reprezentative. Astfel, decizia finală privind aderarea țării noastre la Uniunea Europeană trebuie s-o adopte cetățenii Republicii Moldova, în urma unui referendum național, conștient și asumat, desfășurat după ce vor fi clare și acceptate de către majoritate condițiile de aderare negociate în procesul de aderare. În acest context, toate instituțiile statului trebuie, pe de o parte, să se mobilizeze exemplar pentru a negocia condiții de aderare, care ar corespunde intereselor economice, sociale, politice și valorilor noastre tradiționale, iar pe de altă parte, să asigure susținerea majorității populației țării, indiferent de etnie, regiune, apartenență politică și religioasă printr-un proces larg de consultare și transparență. Doar în asemenea condiții este posibil de atins obiectivul de integrare a țării noastre în Uniunea Europeană, păstrând pacea civică și conviețuirea armonioasă între toate categoriile de populație din țară. O condiție imperativă pentru procesul de aderare trebuie să fie păstrarea independenței și integrității teritoriale a statului nostru;
5. Menținerea păcii, neutralității militare
și consolidarea capacităților de apărare ale statului
Conform Art. 87 din Constituția Republicii Moldova, Președintele țării este comandantul suprem al forțelor armate și este responsabil pentru securitatea militară a țării. Având această competență atribuită de Constituție, în eventualitatea alegerii sale în funcția de Președinte al Republicii Moldova, Dl Ion Chicu va depune eforturi pentru consolidarea capacității de apărare a statului nostru, inclusiv sub aspect de dotare tehnică și instruire ale forțelor armate, prin sporirea motivației tinerilor de a servi Patria în termen sau pe contract. Totodată, reieșind din realitățile momentului, obiectivul principal este menținerea păcii și neimplicării țării noastre în niciun conflict militar, promovarea politicii neutralității militare și neimplicării cetățenilor noștri în operațiuni militare. Un efort deosebit va fi depus pentru asigurarea retragerii oricăror forțe armate staționate pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv ale Federației Ruse, aflate în raioanele din stânga Nistrului. În acest context, este necesar de depus eforturi conjugate pentru identificarea unei soluții pașnice pentru problema transnistreană, respectând principiul integrității teritoriale, neutralității miliare și caracterului unitar al statului nostru;
6. Depolitizarea instituțiilor publice și
respectarea criteriilor de profesionalism, meritocrație și integritate în
serviciul public
Președintele țării și toți funcționarii publici depun jurământul de a servi poporul și țara, sunt plătiți din impozitele achitate la bugetul public de către toți cetățenii țării și trebuie să muncească pentru interesele cetățenilor și ale statului Republica Moldova, nu pentru interesele de partid sau oricare alte interese străine poporului. Capturarea statului de către actuala guvernare, inclusiv prin epurarea cadrelor profesioniste din administrația publică și locală și înlocuirea acestora cu exponenți ai partidului de guvernământ, ignorând criteriile de profesionalism, meritocrație și integritate, au diminuat dramatic eficiența actului guvernamental, transparența și randamentul utilizării banilor publici și, în sens final, încrederea cetățenilor în instituțiile publice și statul Republica Moldova. Incompetența profesională și servilismul politic au devenit cauza principală a degradării situației economice și sociale din țară, dar și a exodului masiv al populației. În aceste condiții, Dl Ion Chicu în calitatea sa de șef al statului, va depune toate eforturile pentru a depolitiza sistemul public și a reintroduce criteriile de profesionalism, meritocrație și integritate în acest sistem. O preocupare prioritară a Președintelui țării va fi depolitizarea structurilor de forță ale statului, inclusiv Serviciul de Informații și Securitate și Ministerul Afacerilor Interne, folosite de actuala guvernare pentru persecutarea oponenților politici, în cele mai sumbre tradiții ale „poliției politice”;
7. Asigurarea separației puterilor în stat
Unul din principiile fundamentale pentru asigurarea funcționării statului în interesele cetățenilor săi, dar și a funcționării democrației în țară, este asigurarea separației și colaborării puterilor în stat. Doar respectând acest principiu fundamental, prevăzut de Art. 6 al Constituției Republicii Moldova, este posibil de asigurat funcționarea statului în interesul cetățenilor și nu a unor forțe politice sau grupuri de cetățeni. Fiind plenar atașat acestui principiu indispensabil pentru funcționarea unui stat democratic și prosper, Dl Ion Chicu, în calitate de Președinte, nu va admite încălcarea acestei prevederi constituționale și nu va face ingerință ilegală în activitatea în activitatea puterilor în stat. În mod special, este necesar de asigurat independența Justiției, ca ramură a puterii în stat;
8. Asigurarea independenței Justiției
Reformarea acestui sistem este o necesitate
existențială pentru Republica Moldova. Disfuncțiile majore ale sistemului
judecătoresc și cel al procuraturii, cauzate în mare măsură, intenționat, de
către factorul politic, constituie una din problemele principale cu care se
confruntă statul și cetățenii Republicii Moldova, dar și cauza degradării
economice, sociale și de securitate a țării noastre. Aceste carențe grave
afectează și dreptul fundamental al cetățenilor statului nostru stabilit de
Constituție – „Accesul liber la justiţie”. În
aceste condiții, Dl Ion Chicu, în calitate de Președinte, va susține
implementarea reformei justiției, astfel ca finalitate a acesteia să fie
independența totală a Justiției fața de politic și asigurarea funcționării
legilor în țară - nu obediența față de președinte, prim-ministru sau
deputați.
Pentru atingerea acestui obiectiv, este necesar de asigurat, inclusiv următoarele: (i) implementarea modificărilor constituționale (independența justiției și reforma Consiliului Superior al Magistraturii) în sensul producerii celor mai bune efecte juridice, inclusiv pentru numirea în funcție a tinerilor judecători integri până la atingerea plafonului de vârstă; (ii) renunțarea la procesul neconstituțional privind evaluarea de către străini a judecătorilor și procurorilor, consolidarea capacităților Consiliului Superior al Magistraturii și Consiliul Superior al Procurorilor pentru asigurarea unui proces eficient și conform Constituției și standardelor internaționale de evaluare a judecătorilor și procurorilor; (iii) eliminarea elementelor abuzive din Strategia privind asigurarea independenței și integrității sectorului justiției pentru anii 2022-2025 și Planul de acțiuni și revenirea la elementele Strategiei care au fost agreate cu toți actorii interesați și partenerii de dezvoltare; (iv) asigurarea dialogului eficient dintre puterea legislativă și executivă cu puterea judecătorească, privind acțiunile necesare de întreprins în vederea garantării funcționării conform Constituției și standardelor internaționale a Consiliului Superior al Magistraturii; (v) consolidarea Autorității Naționale de Integritate și asigurarea cu garanții eficiente pentru a curma tentativele unor actori politici de utiliza această instituție în interes politic;
9. Asigurarea libertății de exprimare, accesului la
informație și a independenței presei
Indicatorul cel mai obiectiv pentru aprecierea stării democrației într-un stat este modul cum se respectă dreptul fundamental al oamenilor la libera exprimare și informare. Constituția Republicii Moldova consfințește acest drept esențial în mai multe articole. În condițiile unui stat capturat de către actuala guvernare, libertatea de exprimare și accesul la informație de interes public sunt limitate, iar presa este, în mare parte, subordonată partidului de guvernământ. Cetățenii țării angajați în structurile de stat sunt persecutați pentru exprimarea opiniei în spațiul public, instituțiile statului încalcă flagrant principiul transparenței actului de guvernare, iar instituțiile media private cu cea mai mare cotă în spațiul mediatic sunt subordonate guvernării, inclusiv prin finanțare din surse externe, afiliate partidului de guvernământ.
Și mai gravă este situația în privința activității Instituției Publice Compania „Teleradio – Moldova” , care prin încălcarea rigorilor stabilite de Consiliul European a fost subordonată politic Parlamentului în octombrie 2021 și s-a transformat într-o instituție de propagandă a partidului de guvernământ. Totodată, acțiunile consecvente ale guvernării de a instaura cenzura de stat și de a închide multiple instituții media, care nu se subordonează puterii și informează obiectiv societatea, constituie acțiuni antidemocratice, antieuropene și neconstituționale. În aceste condiții, pentru a asigura informarea obiectivă și echidistantă a cetățenilor Republicii Moldova, Dl Ion Chicu în calitatea sa de Președinte al Republicii Moldova, va depune toate eforturile pentru executarea de către instituțiile statului a prevederilor constituționale, privind libertatea de exprimare și dreptul cetățenilor de a fi informați, inclusiv prin scoaterea de sub control politic al Companiei „Teleradio – Moldova”, cu asigurarea managementului acestei instituții publice de către reprezentanții opoziției parlamentare, indiferent de conjunctura politică după alegerile parlamentare din 2025;
10.Implementarea celor mai
democratice și transparente reglementări privind activitatea organizațiilor din
sectorul neguvernamental, asigurând transparența finanțării lor, inclusiv de
peste hotare
Activitatea ONG-urilor este un domeniu de care beneficiază un număr mare de cetățeni, inclusiv cu nevoi speciale și trebuie susținută de către autoritățile statului. Fiind conștient de importanța activității acestor organizații în cele mai favorabile condiții legale, pe timpul activității sale în sectorul public în anul 2020, Dl Ion Chicu a susținut mai multe modificări legislative în acest sens și este hotărât să susțină și în continuare de pe poziția de Președinte al Republicii Moldova asemenea inițiative. În acest context, una din primele acțiuni ale sale în eventualitatea alegerii în funcția de Președinte va fi invitarea reprezentanților acestui sector important pentru a elabora și promova modificări legislative, care ar facilita în continuare activitatea ONG-urilor în țara noastră. Un element important al acestor amendamente legislative va fi preluarea experienței de succes a unor state precum SUA și Franța, privind asigurarea transparenței finanțării ONG-urilor, în special din surse externe, astfel ca activitatea acestor organizații pe teritoriul țării noastre să fie desfășurată în interesele cetățenilor Republicii Moldova, să nu pună în pericol securitatea statului și să elimine ingerința externă în treburile interne ale țării noastre, indiferent din ce parte a lumii este efectuată prin asemenea instrumente;
11.Asigurarea desfășurării
unor alegeri parlamentare libere și democratice în vara anului 2025
Conform Constituției Republicii Moldova, unul
din drepturile fundamentale ale cetățenilor statului nostru este cel de a alege
și fi ales, iar voința cetățenilor exprimată prin alegeri constituie baza
puterii de stat. Pornind de la acest principiu indispensabil pentru
funcționarea unui stat democratic, dar și considerând faptul capturării de
către guvernarea actuală a tuturor instituțiilor statului, inclusiv a Comisiei
Electorale Centrale, care a admis grave încălcări sub formă de persecutare a
opoziției și utilizare a resurselor administrative de către guvernare în cadrul
alegerilor generale locale recente, Dl Ion Chicu, în calitate de
Președinte, va întreprinde toate acțiunile încadrate în limita competențelor
funcționale, pentru ca instituțiile statului responsabile de desfășurarea
alegerilor parlamentare să acționeze strict în conformitatea cu legislația
electorală a Republicii Moldova și standardele internaționale democratice.
II. Stoparea plecării oamenilor din țară și ameliorarea situației
Stoparea plecării oamenilor din țară și ameliorarea situației demografice – preocupări indispensabile pentru existența de mai departe a poporului și țării noastre. Țara care exportă oameni nu poate supraviețui mult timp, iar factorii care alungă oamenii din țară (lipsa locuințelor accesibile, locurilor de muncă și infrastructura publică degradată) trebuie să fie preocuparea de bază a conducerii statului.
Republica Moldova se confruntă cu o problemă demografică chiar mai acută decât
pe parcursul celui de-al 2-lea război mondial, or scăderea de patru ori a
numărului de nou-născuți în ultimii 35 de ani constituie o adevărată catastrofă
demografică și pune în pericol existența de mai departe a poporului nostru.
În afară de problemele economice cu care se confruntă societatea noastră de la momentul declarării independenței, care afectează situația demografică, cel mai important factor care reduce natalitatea este plecarea masivă a oamenilor tineri din țară.
Pentru a stopa plecarea oamenilor din țară și a crea condiții de reîntoarcere a cetățenilor noștri acasă, trebuie de preocupat de factorii care i-au determinat să plece, inclusiv lipsa unui loc de muncă cu salariu suficient pentru o viață decentă, lipsa perspectivei de a procura o locuință, infrastructura publică degradată, etc.
Priorități pentru atingerea acestor Obiective:
1.
Înlăturarea
oricăror bariere sub aspect de modalitate și sursă de plată pentru investițiile
efectuate în activitățile economice și bunuri imobiliare, de către concetățenii
noștri reveniți de peste hotare, care nu au fost în ultimii 6 ani subiecți ai
declarării veniturilor și averii conform Legii Nr.
133 din 17-06-2016 privind declararea averii și a intereselor personale;
2. Subvenționarea
din bugetul de stat a impozitelor aferente plății salariilor pentru companiile create de concetățenii noștri reveniți de peste hotare, timp de 3 ani, în mărime de 100% - pentru afacerile deschise în sate și centrele
raionale și în mărime de 50% - pentru cele deschise în mun.
Chișinău și Bălți;
3. Asigurarea de către stat a evidenței
contabile pentru micile companii create de concetățenii noștri reveniți în țară, prin subvenționarea timp de 3 ani
a costurilor acestor servicii în mărime de 100% pentru afacerile deschise în
sate și centrele raionale și 50% în mun. Chișinău și Bălți;
4.
Alocarea a minim 50% din spațiile
platformelor industriaie lansate din 2020 în raioanele țării pentru afacerile lansate de concetățenii noștri reveniți în
țară;
5.
Includerea beneficiarilor Programului
"Prima Casă" reveniți de peste hotare în programele de compensare a ratelor la bancă în perioada de rambursare a creditului ipotecar;
6.
Eliminarea
oricăror discriminări a diasporei noastre în funcție de țara unde se află, inclusiv
prin asigurarea dreptului la vot, deschizând un număr suficient de secții de
votare în toate țările cu prezență semnificativă a cetățenilor noștri;
7.
Alocarea
mijloacelor financiare pentru organizarea măsurilor culturale pentru diasporă;
8.
Extinderea posibilității votării prin corespondență pentru toate țările în care se află
cetățenii RM, dacă numărul celor care se înregistrează depășește 1 mie de cetățeni
III. Pensii și alocații sociale demne de viață umană
Toți pensionarii, persoanele cu nevoi speciale și copiii trebuie asigurați financiar de stat la un nivel corespunzător evoluției prețurilor!
Priorități pentru atingerea acestor Obiective:
1. Restabilirea
indexării de 15% a pensiilor și prestațiilor sociale, pierdute de beneficiari
în 2023 în urma indexării incomplete.
În 2023 statul a furat pensionarii și beneficiarii de prestații sociale
cu 15% din mărimea pensiei sau prestației lor sociale, deoarece a aplicat o
indexație incompletă a acestora, cu mult sub nivelul inflației la sfărșitul
anului de 30,24%. Statul poartă răspundere față de toți cetățenii săi și
indexarea respectivă va fi aplicată pentru toate categoriile de
beneficiari.
2. Includerea
în stagiul de cotizare pentru
calcularea pensiei a perioadelor de activitate, care nu pot fi
probate din cauza de forță
majoră, nu din vina beneficiarului.
Un număr semnificativ de pensionari din țară primesc pensii cu mult mai
reduse din cauza lipsei actelor care ar confirma stagiul lor de muncă. În
special, este vorba de pensionarii care au muncit până în anul 1999, inclusiv
în perioada sovietică în gospodării agricole, etc. Statul trebuie să
restabilească dreptatea pentru acești cetățeni ai săi, iar la baza recalculării
pensiei pentru aceste perioade va fi salariul minim pe țară.
3. Garantarea dreptului la serviciul social „Asistență
personală” pentru toate persoanele cu dizabilități severe, care necesită acest
serviciu
Peste 10 de mii de concetățeni
de-ai noștri au un grad sever de dizabilitate și nu pot trăi fără suportul
asistenților personali. Pentru asigurarea unei asistențe minime oamenilor
cu dizabilități severe este necesară angajarea a încă cel puțin 3000 de
asistenți sociali. Statul poartă responsabilitate egală pentru toți cetățenii
țării, iar pentru persoanele cu dizabilități – în mod
special.
4. Asigurarea accesului la asistență personală pentru
persoanele vârstnice solitare, care au nevoie de îngrijire.
Avem în țară peste 60 mii de persoane cu vârstă peste 80 de ani, iar marea
majoritate a lor sunt persoane solitare și la această vârstă au nevoie de
asistența unor terțe persoane. Pentru asigurarea accesului la asistență
personală pentru această categorie de cetățeni este necesară angajarea a circa
10000 de asistenți personali. Statul și societatea le
datorează multe acestor bătrâni și suntem obligați să fim alături de ei și să
le asigurăm o viață demnă!
5. Îmbunătățirea
radicală a situației copiilor din familiile cu sărăcie absolută
Cotele sărăciei absolute printre copiii din țară au atins un nivel absolut
dramatic, atât în sectorul rural, cât și în cel urban. Astfel, rata sărăciei
absolute în rândul copiilor din mediul rural a constituit 44,6%, majorându-se
față de anul precedent cu 4,1 puncte procentuale. Rata sărăciei absolute
printre copiii din sectorul urban a ajuns la 30,2%, fiind și ea în creștere
față de anul 2022 cu 0,5 puncte procentuale. Atestă,m o dinamică absolut
inacceptabilă pentru o societate care se preocupă de viitorul său ca popor și
țară.
Pentru a susține familiile cu copii și a contribui eficient la reducerea
sărăciei copiilor este nevoie de o abordare complexă, precum dezvoltarea
programelor țintite dar și universale de plată a prestațiilor bănești,
implementarea mecanismelor de acordare a voucherelor pentru alimentația
copiilor și asigurarea cu bunuri de strictă necesitate pentru creșterea și
educația copiilor, garantarea accesului la sistemul de învățământ și sănătate
în condiții echitabile și calitate.
6. Dezvoltarea unui pachet de servicii
sociale adresate copiilor cu necesități speciale sau
dizabilitate și integrării educaționale eficiente a acestora. Reformarea
sistemului de protecție socială pentru copii prin diversificarea serviciilor de
asistență socială, considerând particularitățile și necesitățile specifice ale
copiilor
IV. Dezvoltarea economiei naționale
Economia este sursa de bază a locurilor de muncă și a salariilor suficiente
pentru o viață decentă aici, în țară. Investițiile în infrastructura
publică, reducerea impozitelor pe salarii, liberalizarea activităților
economice și garantarea securității investițiilor private – soluție de bază
pentru crearea locurilor de muncă bine plătite și a creșterii economice în țara
noastră.
Priorități pentru atingerea acestor Obiective:
1. Liberalizarea activităților economice și stimularea investițiilor în economice, prin:
§
Interzicerea
oricărui gen de control din partea statului asupra activității de
antreprenoriat cu o frecvență mai mare de o dată în 3 ani, cu excepția celor
solicitate de antreprenori și celor ce țin de apărarea drepturilor
consumatorilor;
§
Înlăturarea
oricăror bariere sub aspect de modalitate și sursă de plată pentru investițiile
efectuate în activitățile economice și bunuri imobiliare, de către cetățenii
noștri, care nu sunt subiecți ai declarării veniturilor și averii conform
Legii Nr. 133 din 17-06-2016 privind declararea averii și a
intereselor personale;
§
Implementarea
celei de-a 2-a etapă de reducere a poverii fiscale pe salarii (după cea
efectuată în 2018) prin diminuarea cu 2 puncte procentuale a cotei impozitului
pe venitul persoanelor fizice, cu 3 puncte procentuale a cotei contribuțiilor
achitate la Bugetul Asigurărilor Sociale de Stat și stabilirea scutirii
personale la plata impozitului pe venitul persoanelor fizice la nivelul mărimii
duble a minimului de existență;
§
Scutirea pe 6
ani (pentru anii 2025 – 2030) de impozitul pe venitul persoanelor juridice a
întreprinderilor de producere care activează pe teritoriul vamal al Republicii
Moldova;
§
Introducerea
sistemului regresiv de achitare a contribuției la Bugetul Asigurării de Stat de
către mamele cu copii, aplicând o reducere a cotei standard de 5 p.p pentru
fiecare copil până atingerea vârstei de 18 ani;
§
Subvenționarea
din bugetul de stat a impozitelor aferente plății salariilor pentru companiile create de concetățenii noștri reveniți de peste hotare, timp de 3 ani, în mărime de 100% - pentru afacerile deschise în sate
și centrele raionale și în mărime
de 50% - pentru cele
deschise în mun. Chișinău și
Bălți;
§
Asigurarea de către stat a evidenței contabile
pentru micile companii create de concetățenii noștri reveniți în țară, prin
subvenționarea timp de 3 ani a costurilor acestor servicii în mărime de 100%
pentru afacerile deschise în sate și centrele raionale și 50% în mun. Chișinău și Bălți;
§
Crearea
instituției Avocatului antreprenorilor cu statut de instituție independentă.
2. Relansarea Programului de industrializare a
țării, inițiat în anul 2020, prin lansarea platformele
industriale multifuncționale în toate centrele raionale ale țării. Alocarea
mijloacelor necesare pentru crearea acestor platforme din bugetul de stat,
oferind potențialilor investitori posibilitatea de a iniția rapid afaceri pe
teritoriul acestor platforme;
3.
Majorarea investițiilor
anuale ale statului în infrastructura publică rutieră, de
aprovizionăre cu apă și canalizare și cea energetică până la minim 10% din PIB,
inclusiv din contul emisiilor de eurobonduri pe piețele financiare
internaționale;
4.
Lansarea Programului
național de sporire a suprafețelor agricole irigate cu obiectivul
de a le extinde până în anul 2030 - până la un nivel de 15% din totalul
de 2,1 mln. ha terenuri cu destinație agricolă. Alocarea a 50% din veniturile
bugetare colectate din TVA achitată de întreprinderile de producere din sectorul
agroalimentar pentru finanțarea acestui Program;
5. Înlăturarea
prin intermediul unei politici externe pragmatice a barierelor pentru comercializarea
mărfurilor și serviciilor moldovenești pe piețele externe, inclusiv în
Federația Rusă, statele CSI, etc;
6.
Reglementarea
comerțului intern, asigurând accesul producției agroalimentare
autohtone în rețeaua internă de comerț și eliminând orice
discriminare în acest sens din partea rețelelor mari de comerț cu amănuntul;
7.
Limitarea
marjei dobânzii bancare pentru
creditele ipotecare acordate în cadrul Programului „Prima Casă” pentru
procurarea locuințelor aflate în localitățile rurale și centrele raionale
ale țării - la nivel de 1% anual;
8.
Stimularea
prelucrării producției agricole primare la întreprinderile din industria
de procesare din țară și direcționarea prioritară a producției de
cereale-furaj spre sectorul zootehnic al țării, prin stabilirea unor cote
diferențiate de subvenționare în agricultură, oferind agricultorilor subvenții
mai mari în cazul livrării producției agrare primare către aceste sectoare,
care asigură o valoare adăugată sporită;
9.
Eficientizarea sistemului de subvenționare a
sectorului agricol și zootehnic, punând accentul pe investițiile în
tehnologii moderne, stimulând ramura de producere a semințelor adaptate
mai bine la condițiile climaterice din țară, încurajând respectarea
asolamentului și protecția solurilor, dezvoltând agricultura ecologică, etc.
V. Dezvoltarea sectorului agrar și industriei de procesare
Exodul populației țării a lăsat satele noastre pustii, iar baza economică a satelor și regiunilor țării a degradat semnificativ. Agricultura este sectorul economic determinant pentru bunăstarea materială a sectorului rural, iar politicile statului trebuie să fie orientate spre modernizarea acestui sector și sporirea gradului de protecție al acestuia în fața fenomenelor climaterice nefavorabile.
Priorități pentru atingerea acestor Obiective:
1.
Scutirea pe 6
ani (pentru anii 2025 – 2030) de impozitul pe
venitul persoanelor juridice a întreprinderilor de producere din
domeniul agroalimentar;
2.
Lansarea
Programului național de sporire a suprafețelor agricole irigate cu
obiectivul de a le extinde până în anul 2030 - până la un nivel de 15%
din totalul de 2,1 mln. ha terenuri cu destinație agricolă. Alocarea
a 50% din veniturile bugetare colectate din TVA achitată de
întreprinderile de producere din sectorul agroalimentar pentru finanțarea
acestui Program;
3. Înlăturarea
prin intermediul unei politici externe pragmatice a barierelor pentru
comercializarea produselor agroalimentare moldovenești pe piețele
externe, inclusiv în Federația Rusă, statele CSI, etc;
4.
Reglementarea
comerțului intern, asigurând accesul producției agroalimentare
autohtone în rețeaua internă de comerț și eliminând orice discriminare
în acest sens din partea rețelelor mari de comerț cu amănuntul;
5.
Stimularea prelucrării
producției agricole primare la întreprinderile din industria de
procesare din țară și direcționarea prioritară a producției de cereale-furaj
spre sectorul zootehnic al țării, prin stabilirea unor cote
diferențiate de subvenționare în agricultură, oferind agricultorilor
subvenții mai mari în cazul livrării producției agrare primare către aceste
sectoare, care asigură o valoare adăugată sporită;
6.
Eficientizarea
sistemului de subvenționare a sectorului agricol și zootehnic, punând accentul
pe investițiile în tehnologii moderne, stimulând ramura de producere a
semințelor adaptate mai bine la condițiile climaterice din țară,
încurajând respectarea asolamentului și protecția solurilor, dezvoltând
agricultura ecologică, etc.;
7.
Evitarea
fluctuațiilor anuale în evoluția prețurilor de vânzare a
producției agricole primare prin utilizarea instrumentelor de subvenționare
diferențiată în agricultură, corelând volumul mijloacelor alocate pentru
subvenționare cu volumele de producție agricolă necesară
satisfacerii cererii pe piața internă;
8. Relansarea Programului
de industrializare a țării, inițiat în anul 2020, prin lansarea
platformele industriale multifuncționale în toate centrele raionale ale țării.
Alocarea mijloacelor necesare pentru crearea acestor platforme din bugetul de
stat, oferind afacerilor din domeniul agroalimentar posibilitatea de a se
dezvolta pe teritoriul acestor platforme;
9.
Eficientizarea sistemului de asigurări
în agricultură, inclusiv prin ajustarea legislației pentru a elimina
deficiențele actuale ale acestui sistem, pentru a spori gradul de protecție a
ambilor părți participante la procesul de asigurare, prin subvenționarea primei
de asigurare și revederea criteriilor de eligibilitatea pentru subvențiile în
agricultură;
10. Consolidarea sistemului de cercetare și
învățământ agrar, fortificarea consultanței și extensiunii agricole;
11. Revitalizarea
sectorului zootehnic, inclusiv prin stimularea investițiilor pentru crearea
fermelor în extravilanul localităților, dar şi consolidarea celor existente,
ceea ce va permite utilizarea tehnologiilor moderne de întreținere, nutriție și
exploatare a animalelor și, prin urmare, sporirea semnificativă a
productivității acestora și obținerea unui produs competitiv atât pe piața
internă cât și pe piețele de export. Integrarea agriculturii cu fermele
zootehnice ar contribui la ameliorarea fertilității solului și soluționarea
problemei privind securitatea alimentară;
12. Întărirea capacităților sistemului de asigurare
a sănătății animalelor, consolidând sectorul de servicii
sanitar-veterinare a țării.
VI. Asigurarea păcii,
securității și coabitării armonioase
În Republica Moldova locuiesc reprezentați ai multor etnii, iar statul este
obligat să asigure un trai decent și cu respectarea tuturor drepturilor pentru
toți cetățenii Republicii Moldova, fără discriminare. Toți cetățenii Republicii
Moldova au drepturi egale și nu trebuie să fie discriminați, indiferent de
apartenența lot politică și alte criterii
Priorități pentru atingerea acestor Obiective:
1. Introducerea răspunderii penale pentru funcționarii de
stat de nivel central și local pentru promovarea discursului de ură interetnică
sau de discriminare pe diferite criterii, inclusiv religioase;
2. Asigurarea respectării dreptului constituțional la
educație, informare și servicii medicale pentru toți cetățenii Republicii
Moldova, indiferent de apartenența etnică;
3. Asigurarea studierii în limba maternă în instituțiile de
educație preșcolară, generală și universitară pentru toți copiii și tinerii din
țară, indiferent de apartenența etnică;
4. Eficientizarea programelor de studiere a limbii de stat
pentru cetățenii Republicii Moldova, care la moment nu o posedă;
5. Eliminarea discriminării pe criterii lingvistice a
cetățenilor Republicii Moldovei în raport cu organele publice, indiferent de
apartenența etnică;
6. Eliminarea oricăror bariere administrative pentru
studiile cetățenilor noștri în instituțiile educaționale de peste hotarele
țării;
7. Susținerea de către stat a activității asociațiilor și
comunităților etnice înregistrate în Republica Moldova și consolidarea
capacităților Agenții Relații Interetnice.
O națiune care nu investește prioritar în educație nu poate prospera nici într-un alt domeniu și este sortită dispariției. Este o axiomă absolută, valabilă de-a lungul veacurilor, dar care în perioadele întunecate ale istoriei este ignorată, iar rezultatele unei asemenea atitudini nu întârzie să apară.
Închiderea masivă a școlilor nu economisește bani, dar distruge potențialul intelectual și economic al țării. De la momentul proclamării independenței statului nostru, cele mai mari costuri ale tranziției interminabile le-au suportat domeniile educației, culturii, cercetării, ocrotirii sănătății și altor ramuri prioritare pentru orice popor, iar intelectualității i-a fost treptat refuzat rolul de promotor în cele mai importante aspecte ale vieții politice și social-economice. Restabilirea prestigiului profesiilor intelectuale și a „autorității” purtătorilor acestora va readuce în prim plan valorile general umane de care depind nivelul de civilizare a unei societăți
Priorități pentru atingerea acestor Obiective:
1.
Asigurarea
funcționării a cel puțin unei instituții de învățământ primar în
fiecare localitate a țării. Crearea condițiilor și capacităților
suficiente de încadrare a copiilor în instituțiile de învățământ, în mod
special în instituțiile de educație timpurie și instituțiile de învățământ
primar și gimnazial;
2. Anularea
antireformei învățământului gimnazial
și liceal, soldată cu excluderea studierii obligatorii în școli a unor
discipline fundamentale precum fizica, chimia, biologia;
3. Motivarea adecvată a personalului didactic: majorarea
salariilor, asigurarea accesului real al cadrelor
didactice tinere la programul „Prima Casă” pentru asigurarea lor cu
locuințe, modernizarea condițiilor de muncă, simplificarea aspectelor
birocratice ale activității didactice, implementarea politicilor de protecție
social-economică adecvată a cadrelor didactice, promovarea și stimularea
angajării în mediul rural;
4.
Modernizarea și dezvoltarea
infrastructurii instituțiilor de învățământ: asigurare cu apă și
canalizare, alte rețele și utilități; săli de sport, laboratoare pentru
lecțiile practice; biblioteci digitale; tehnologii informaționale și
comunicații în procesul educațional etc;
5.
Asigurarea alimentației calitative a
copiilor în instituțiile de învățământ și aplicarea noilor forme de
asigurare cu produse alimentare și implementarea controlului riguros pe tot
lanțul: de la desfășurarea achizițiilor publice, până la livrarea produsului
finit copiilor;
6. Adaptarea curriculei la
tendințele și necesitățile sociale și economice. Sporirea eficienței învățământului universitar, prin consolidarea autonomiei universitare și sustenabilității financiare a acestor instituții,
promovarea responsabilității și transparenței în instituțiile de învățământ
superior, susținerea dezvoltării programelor de studii universitare calitative
și relevante necesităților economiei naționale. Fortificarea capacităților sistemului de învățământ profesional
tehnic: cadre didactice, condiții de instruire, programe de studii practice
relevante etc;
7.
Revitalizarea și promovarea activităților
educaționale extrașcolare și extracurriculare: educația
cultural-artistică și științifică, educația civică, sport, protecția mediului,
educație tehnologică și informațională, educație rutieră etc;
8. Asigurarea unui nivel adecvat de finanțare publică și privată a activităților de cercetare-dezvoltare-inovare. Identificarea domeniilor prioritare în care ar fi concentrată această activitate de în Moldova și care ne-ar asigura un avantaj competitiv pe piaţa europeană a cercetării;
9.
Reorientarea politicilor în domeniul ştiinţific
şi inovaţional spre creşterea capacităţii de competitivitate a sistemului de
cercetare şi inovare în baza principiului economiei bazate pe cunoaştere;
10.
Implementarea programelor de promovare a
cercetătorilor tineri şi încurajarea repatrierii diasporei ştiinţifice
moldoveneşti;
11.
Anularea
deciziei iresponsabile a actualei guvernări de absorbție a Universității
de Stat de Educație Fizică și Sport;
12. Promovarea sportului în masă și
dezvoltarea de infrastructură sportivă accesibilă pentru toți. Dezvoltarea şi
susținerea, cu implicarea administrației publice locale, a practicării continue
a activităților fizice şi sportive;
13. Susținerea și promovarea sportului de
performanță, facilitarea utilizării infrastructurii publice în dezvoltarea
condițiilor moderne de antrenament. Motivarea adecvată a rezultatelor obținute
de către antrenorii și sportivii de performanță;
14.
Implementarea
politicilor motivaționale eficiente de atragere a specialiștilor în
instituțiile cu educație sportivă de tot nivelul, inclusiv salarizarea
adecvată și acces asigurarea accesului la Programul ipotecar „Prima
Casă”;
15. Dezvoltarea
unui pachet de servicii sociale adresate copiilor cu necesități
speciale sau dizabilitate și integrării educaționale eficiente a
acestora. Reformarea sistemului de protecție socială pentru copii prin
diversificarea serviciilor de asistență socială, considerând particularitățile
și necesitățile specifice ale copiilor.
VII. Asigurarea accesului la servicii medicale de calitate pentru cetățenii țării
Sănătatea cetățenilor este bogăția principală a țării și statul trebuie să
asigure cetățenilor săi acces la servicii medicale calitative. Conform
Art. 36 al Constituției Republicii Moldova, dreptul cetățenilor la ocrotirea
sănătății este garantat.
Priorități pentru atingerea acestor Obiective:
1. Asigurarea de către stat a efectuării unui examen medical
anual pentru fiecare cetățean al Republicii Moldova în baza poliței de
asigurare medicală, cu includerea acestuia în pachetul de servicii acoperit.
Cauza principală a agravării stării sănătății oamenilor și mortalității
sporite în urma bolilor oncologice, cardio-vasculare și alte maladii
periculoase pentru viața umană, este depistarea tardivă a acestor boli. Pe altă
parte, tratamentul acestor boli la faze avansate în majoritatea cazurilor este
ineficient, dar și comportă resurse financiare semnificative pentru populație
și stat. În aceste condiții, implementarea de către stat a Programului de
evaluare anuală a sănătății cetățenilor va avea un efect benefic complex
– asupra sănătății oamenilor, dar și a sustenabilității financiare a sistemului
ocrotirii sănătății;
2. Facilitarea accesului la servicii
medicale pentru populație.
Rândurile
de așteptare la consultații și investigații, accesul redus și calitatea scăzută
a serviciilor medicale prestate de către sectorul public rămâne a fi o problemă
majoră. Persistă accesul limitat al populației la anumite tipuri de servicii
medicale, inclusiv chirurgie intervențională, consultația unor medici
specialișți de profil, analize și investigații de performanță (RMN, tomografii
computerizate, investigații endoscopice, ultrasonografii de performanță,
dopplerografii etc.) Pacienții suportă în continuare cheltuieli financiare
mari, acoperite din sursele proprii pentru anumite tratamente, neacoperite de
CNAM (medicamente sau intervenții chirurgicale, boli rare, îngrijiri paliative
etc.).
Este
stringent necesară revizuirea și extinderea finanțării programelor în domeniul
sănătății mamei și copilului, îngrijirilor medicale la domiciliu și
îngrijirilor paliative, programelor de reabilitate medicală și protezare,
screening și depistare precoce a maladiilor, lărgirea gamei și a cantității
serviciilor gratuite de examinare medicală, investigații costisitoare
instrumentale și de laborator, tratamentul compensat al bolilor cronice,
bolilor rare, maladiilor mentale, precum și consolidarea serviciilor
stomatologice, în scopul sporirii accesului populației, în special a
persoanelor din categoriile vulnerabile, la tot spectrul de servicii medicale.
3. Reducerea prețurilor la medicamente, inclusiv prin
liberalizarea pieței farmaceutice și revizuirea cadrului
legal în acest domeniu.
La moment
lipsesc reglementări eficiente pentru calitatea și distribuția
medicamentelor, iar piața locală este dependența de importuri pentru
medicamente esențiale. Se propune crearea unui fond național pentru medicamente
esențiale, care va susține achiziționarea și distribuirea medicamentelor la
prețuri accesibile, garantând accesul egal pentru toți cetățenii. Este necesară
susținerea producției farmaceutice locale, stimularea industriei farmaceutice
naționale prin facilități fiscale și subvenții pentru cercetare și dezvoltare,
pentru a reduce dependența de importuri. Pentru extinderea accesului populației
la medicamente inovative, inclusiv preparate oncologice și preparatelor pentru
diverse boli rare, se vor iniția proceduri de negociere a de acordurilor cu
producătorii internaționali a medicamentelor specifice.
4. Consolidarea resurselor umane în
sănătate și soluționarea problemei
deficitului de personal medical în țară.
În total în
sistemul medical este un deficit de 700 de medici și 1200 de asistente
medicale. Politicile incoerente, agresive, și populiste ale actualei guvernări,
diminuarea capacității salariale de cumpărare a angajaților, neracordarea
salariilor la indicii de inflație, precum și posibilitățile profesionale
atractive în statele vecine duc la exodul masiv al cadrelor medicale. Este necesar de reluat programele de atragere și
motivare a personalului medical prin majorarea salariilor pentru
angajații sistemului medical, inclusiv indexarea regulată a acestora,
implementarea programelor de asigurare cu spațiu locativ și dezvoltarea
infrastructurii, în special în zonele rurale, care ar atrage și ar menține
tinerii specialiști. Aceste măsuri ar
putea fi realizate, inclusiv prin excluderea datoriilor statului față
de bugetul FAOM, care în perioada guvernării actuale constituie un deficit
anaul de circa 2 mlrd. lei.
Reținerea de către guvernul actual a plăților stabilite prin lege către
sistemul de sănătate nu permite majorarea la timp a salariilor în sistem, extinderea
numărului și accesului la servicii medicale, îmbunătățirea bazei
tehnico-materiale a instituțiilor medicale, implementarea măsurilor de
eficiență energetică, dotarea instituțiilor cu echipamente medicale performante
etc.
5. Dezvoltarea
sistemului de sănătatea publică.
Ineficiența sistemului de monitorizare și răspuns rapid la urgențele de
sănătate publică, inclusiv insuficiența specialiștilor antrenați în sistemul de
sănătate publică, menține acest domeniu la un nivel de eficiență redusă. Există
o necesitate stringentă de modernizare a
sistemului de supraveghere a sănătății publice, sporirea și formarea
personalului medical calificat în domeniul sănătății publice, extinderea
programelor de vaccinare, implementarea programelor eficiente de educație
pentru sănătate, promovarea unui stil de viață sănătos, alimentație corectă,
activităților fizice și prevenirii bolilor netransmisibile, consolidarea
serviciilor de sănătate publică la nivel local prin dezvoltarea unor
parteneriate între guvern și comunități.
VIII. Educația culturală și patriotică, dezvoltarea artelor și păstrarea tradițiilor strămoșești
O națiune care nu investește prioritar în educație, cultură și sport, nu poate prospera nici într-un alt domeniu și este sortită dispariției. Este un adevăr testat de-a lungul istoriei umanității, iar toți care au uitat acest adevăr s-au pierdut în praful istoriei ca popoare și state.
O societate moldovenească cu un nivel înalt de cultură, educată în spirit
patriotic și cu valori umane ancorate în tradițiile și credința poporului
nostru – obiective existențiale pentru poporul Republicii
Moldova. Este responsabilitatea statului să asigure un nivel adecvat
de finanțare pentru susținerea artei și culturii, educației patriotice și
eforturilor de păstrare și promovare a tradițiilor strămoșești.
Priorități pentru atingerea acestor Obiective:
1. Cartografierea
infrastructurii culturale existente și promovarea investițiilor necesare susținerii
și dezvoltării infrastructurii culturale: cămine culturale în localitățile rurale și centrele raionale, muzee,
teatre, biblioteci, săli de spectacole, galerii, sedii ale uniunilor de creație;
2. Sporirea
atractivității domeniile Culturii și artelor și Sportului pentru cadrele
tinere, prin promovarea unor politici salariale motivante, accesibilitate
sporită a Programului „Prima Casă” pentru angajații din domeniul Culturii și
Sportului;
3. Accelerarea
reconstrucției Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici” și inițierea procesului de reparație capitală a
clădirii Palatului Național „Nicolae Sulac”;
4. Construcția
în Parcul Catedralei din Chișinău sau altă locație cu semnificație importantă
pentru societatea noastră a unei Alei a Artiștilor poporului
nostru;
5. Implementarea
unui Program Național de educație patriotică a copiilor și tinerilor în țară,
în scopul ridicării spiritului patriotic și atașamentului față
de statul Republica Moldova și valorile noastre naționale. Restabilirea
Biroului pentru susținerea Veteranilor și relocarea celor 20 mln. lei de la
Centrul de cenzură "Patriot" către Birou și Asociațiile de Veterani pentru
activități patriotice.
IX. Asigurarea unui mediu ambiant sănătos pentru viața cetățenilor țării
De
starea în care se află mediul ambiant depinde sănătatea, bunăstarea și viitorul
oamenilor din țară. Din această cauză problemele aferente stării mediului
ambiant trebuie să constituie prioritate absolută pentru instituțiile
statului. Conform Art. 37 din Constituția Republicii Moldova, fiecare om
are dreptul la un mediu înconjurător neprimejdios din punct de vedere ecologic
pentru viaţă şi sănătate, precum şi la produse alimentare şi obiecte de uz
casnic inofensive.
Priorități pentru atingerea acestor Obiective:
1. Creșterea
gradului de împădurire a teritoriului țării.
Republica Moldova are
un grad de împădurire de 3,5
ori mai mic decât media de pe continent, cu doar circa 11% din teritoriul țării acoperit cu păduri. Până în 2040
este necesar de extins suprafața forestieră cu minim 15 mii ha anual, inclusiv
pe terenuri forestiere cu grad avansat de degradare, pe terenuri proprietate
publică și privată.
2. Curățarea
teritoriului țării de gunoiști prin dezvoltarea infrastructurii de
management al deșeurilor menajere.
Tot teritoriul
țării este acoperit de gunoiști neautorizate sau neamenajate, factor extrem de
nociv pentru sănătatea populației și calitatea mediului ambiant. Statul este
obligat să soluționeze această problemă prin implementarea
proiectelor finanțate, atât din fondurile naționale, cât și din fondurile de
asistență externă, pentru a dezvolta o infrastructură
modernă și eficientă de colectare, sortare și prelucrare a deșeurilor
menajere.
3. Gestionarea
eficientă și respectarea standardelor ecologice în domeniul utilizării
resurselor acvatice din țara noastră.
Consolidarea relațiilor
cu țările vecine în contextul gestionării în comun a resurselor acvatice
transfrontaliere (râul Prut și Nistru), în vederea asigurării durabilității
resurselor de apă, reducerii riscului la inundații și viituri – preocupare publică existențială pentru absoluta
majoritate a populației țării, dar și pentru sectoare importante ale economiei.
Calitatea resurselor acvatice de suprafață și freatice este un factor cheie
pentru sănătatea oamenilor, iar statul trebuie să asigure exploatarea rațională
a apelor, inclusiv prin dezvoltarea infrastructurii de apă și canalizare.
4. Revizuirea principiilor de
exploatare și transport a
resurselor naturale și asigurarea unui control ecologic riguros al activității agenților
economici din sectorul de minerit.
Calitatea
subsolului depinde în mare măsură de modul cum se extrag, procesează și
transportă bogățiile subterane ale țării. Degradarea suprafețelor după
explorările industriale, poluarea apelor subterane, deteriorarea drumurilor în
interiorul și extravilanul localităților adiacente carierelor de extracție, dar
și asigurarea intereselor economice publice aferente acestor activități –
trebuie să constituie prioritate pentru stat.
5. Aplicarea
strictă a principiului „poluatorul comportă costurile” în
reglementarea activităților economice și sociale.
Producerile cu procese tehnologice nocive pentru mediul ambiant, inclusiv din stânga Nistrului, importurile și comercializarea mărfurilor cu componente de plastic și alte materiale nocive, deversarea apelor uzate în mediul acvatic, stocarea neconformă a deșeurilor industriale și menajere, constituie factori poluanți, care necesită un control strict din partea instituțiilor statului. Povara economică pentru atenuarea impactului asupra mediului trebuie plasată pe subiecții acestor activități, iar măsurile punitive pentru încălcarea legislației ecologice trebuie să corespundă gravității încălcărilor comise.