Loading...

Priorități ale activității Dlui Ion Chicu: Restabilirea funcționalității statului

Restabilirea funcționalității instituțiilor statului și activității acestuia în interesul cetățenilor

 

 

În conformitate cu Constituția țării, Președintele Republicii Moldova este șeful statului, reprezintă statul și este garantul suveranității, independenței naționale, al unității şi integrității teritoriale a țării.

 

Reieșind din această prevedere constituțională fundamentală, Președintele Republicii Moldova este persoana principală responsabilă de funcționalitatea statului, de respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor țării, de asigurarea de către stat a unui nivel de viață decent pentru fiecare cetățean al Republici Moldova. Înțelegând și acceptând plenar acest rol și responsabilitate ale Președintelui țării, Dl Ion Chicu consideră restabilirea funcționalității statului și readucerea instituțiilor statului în slujba cetățenilor țării - sarcina și responsabilitatea sa prioritară în eventualitatea alegerii sale în funcția de Președinte al Republicii Moldova.

 

Președintele țării nu are competențe directe pentru a majora salarii și pensii, pentru a stabiliza prețurile și tarifele, pentru a oferi servicii publice sau pentru a dezvolta infrastructura drumurilor și aprovizionării cu apă, dar Președintele Republicii Moldova are toate competențele constituționale și este OBLIGAT să asigure funcționarea instituțiilor statului astfel, încât toate aceste condiții indispensabile pentru o viață decentă a cetățenilor Republicii Moldova aici, acasă, să fie îndeplinite.

 

Dl Ion Chicu își ia angajamentul public față de cetățenii Republicii Moldova să readucă statul în slujba lor!

 

Priorități absolute  pentru atingerea acestui Obiectiv:

 

 

1.    Consolidarea statalității Republicii Moldova și sporirea încrederii cetățenilor în propriul stat

Reieșind din competențele atribuite de Constituția Republicii Moldova, Președintele țării are obligația primordială și responsabilitatea plenară pentru dezvoltarea și propășirea statului Republica Moldova. Orice acțiune a sa trebuie să corespundă acestor prevederi constituționale, iar păstrarea statalității pentru moldoveni și toți conaționalii noștri trebuie să fie preocuparea de bază a șefului statului. Dl Ion Chicu este convins de faptul, că statul Republica Moldova deține potențial uman și economic suficient pentru a asigura o viață prosperă tuturor cetățenilor săi, iar calificativul de „stat eșuat sau fără viitor” îi este atribuit de forțe ostile cetățenilor Republicii Moldova. Toți funcționarii, toți cetățenii și toate forțele politice din țară trebuie să conștientizeze importanța menținerii statalității noastre și să acționeze corespunzător. Exact așa, cum procedează funcționarii, cetățenii și forțele politice din statele Uniunii Europene și din alte state, în care domină patriotismul, respectul față de stat, lege și strămoși. Totodată, Președintele țării și orice funcționar al statului, trebuie să conștientizeze faptul, că atașamentul cetățenilor față de statul lor va depinde, în mare măsură, de modul în care statul respectă drepturile lor fundamentale, inclusiv obligația sa primordială consfințită în Art. 16 din Constituție -  Respectarea şi ocrotirea persoanei.  

 

2.    Asigurarea echidistanței instituției prezidențiale,  a stabilității politice și a păcii civice în țară

 Funcționarea statului în interesul cetățenilor este posibil de realizat doar în condițiile unei consolidări a eforturilor tuturor forțelor politice, iar Președintele Republicii Moldova este factorul principal care trebuie să asigure această consolidare și conlucrare. În acest context, Dl  Ion Chicu își asumă angajamentul să fie Președinte al tuturor cetățenilor țării, echidistant și fără afiliere față de careva forțe politice interne sau externe, față de careva grupuri sau grupări. Fiind conștient de faptul, că dezvoltarea și prosperarea țării noastre este posibilă doar prin consolidarea forțelor politice din țară și orientarea potențialului lor spre aceste obiective, Dl Ion Chicu va depune toate eforturile pentru a asigura această consolidare, optând pentru  coparticiparea opoziției în guvernarea țării, inclusiv prin asumarea conducerii instituțiilor independente – Comisia Electorală Centrală, Curtea de Conturi, Consiliul Coordonator al Audiovizualului, alte instituții care ar asigura o monitorizare și transparență eficientă a actului de guvernare, dar și respectarea drepturilor și intereselor tuturor cetățenilor țării, indiferent de apartenența lot politică și alte criterii;

 

3.    Promovarea unei politici externe în interesul național al țării noastre  și Implementarea agendei de Integrare Europeană, respectând interesele naționale ale  Republicii Moldova și în baza unei susțineri din partea majorității cetățenilor țării, exprimată printr-un referendum național la finalul procesului de negocieri de aderare la UE

Republica Moldova trebuie să promoveze o politică externă, care ar contribui la afirmarea statalității sale pe plan extern și intern și ar contribui la dezvoltarea sa multidimensională, inclusiv economică. Aceste obiective pot fi atinse doar în condițiile dezvoltării unor relații internaționale bazate pe respectul reciproc al intereselor statelor, inclusiv sub aspect de păstrare a  independenței și integrității teritoriale a acestora. Republica Moldova trebuie să promoveze o politică externă pragmatică și cooperantă cu toate statele lumii, care respectă aceste principii și normele dreptului internațional. Totodată, statul nostru trebuie să fie printre statele lumii, care se opun oricăror încălcări ale dreptului internațional, ale inviolabilității teritoriilor suverane și să condamne orice agresiune militară, indiferent cine și sub ce pretext o exercită.

   

Constituția Republicii Moldova stabilește fără drept de interpretare faptul, că  Suveranitatea națională aparține poporului Republicii Moldova, pe care o exercită în mod direct şi prin organele sale reprezentative. Astfel, decizia finală privind aderarea țării noastre la Uniunea Europeană trebuie s-o adopte cetățenii Republicii Moldova,  în urma unui referendum național, conștient și asumat, desfășurat după ce vor fi clare și acceptate de către majoritate condițiile de aderare negociate în procesul de aderare. În acest context, toate instituțiile statului trebuie, pe de o parte, să se mobilizeze exemplar pentru a negocia condiții de aderare, care ar corespunde intereselor economice, sociale, politice și valorilor noastre tradiționale, iar pe de altă parte, să asigure susținerea majorității populației țării, indiferent de etnie, regiune, apartenență politică și religioasă printr-un proces larg de consultare și transparență. Doar în asemenea condiții este posibil de atins obiectivul de integrare a țării noastre în Uniunea Europeană, păstrând pacea civică și conviețuirea armonioasă între toate categoriile de populație din țară. O condiție imperativă pentru procesul de aderare trebuie să fie păstrarea independenței și integrității teritoriale a statului nostru;

 

 

4.    Menținerea păcii, neutralității militare și consolidarea capacităților de apărare ale statului

Conform Art. 87 din Constituția Republicii Moldova, Președintele țării este comandantul suprem al forțelor armate și este responsabil pentru securitatea militară a țării. Având această competență atribuită de Constituție, în eventualitatea alegerii sale în funcția de Președinte al Republicii Moldova, Dl Ion Chicu va depune eforturi pentru consolidarea capacității de apărare a statului nostru, inclusiv sub aspect de dotare tehnică și instruire ale forțelor armate, prin sporirea motivației tinerilor de a servi Patria în termen sau pe contract. Totodată, reieșind din realitățile momentului, obiectivul principal este menținerea păcii și neimplicării țării noastre în niciun conflict militar, promovarea politicii neutralității militare și neimplicării cetățenilor noștri în operațiuni militare. Un efort deosebit va fi depus pentru asigurarea retragerii oricăror forțe armate staționate pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv ale Federației Ruse, aflate în raioanele din stânga Nistrului. În acest context, este necesar de depus eforturi conjugate pentru identificarea unei soluții pașnice pentru problema transnistreană, respectând principiul integrității teritoriale, neutralității miliare și caracterului unitar al statului nostru;

 

 

5.    Depolitizarea instituțiilor publice și respectarea criteriilor de profesionalism, meritocrație și integritate în serviciul public

Președintele țării și toți funcționarii publici depun jurământul de a servi poporul și țara, sunt plătiți din impozitele achitate la bugetul public de către toți cetățenii țării și trebuie să muncească pentru interesele cetățenilor și ale statului Republica Moldova, nu pentru interesele de partid sau oricare alte interese străine poporului. Capturarea statului de către actuala guvernare, inclusiv prin epurarea cadrelor profesioniste din administrația publică și locală și înlocuirea acestora cu exponenți ai partidului de guvernământ, ignorând criteriile de profesionalism, meritocrație și integritate, au diminuat dramatic eficiența actului guvernamental, transparența și randamentul utilizării banilor publici și, în sens final, încrederea cetățenilor în instituțiile publice și statul Republica Moldova. Incompetența profesională și servilismul politic au devenit cauza principală a degradării situației economice și sociale din țară, dar și a exodului masiv al populației. În aceste condiții,  Dl Ion Chicu în calitatea sa de șef al statului, va depune toate eforturile pentru a depolitiza sistemul public și a reintroduce criteriile de profesionalism, meritocrație și integritate în acest sistem. O preocupare prioritară a Președintelui țării va fi depolitizarea structurilor de forță ale statului, inclusiv Serviciul de Informații și Securitate și Ministerul Afacerilor Interne, folosite de actuala guvernare pentru persecutarea oponenților politici, în cele mai sumbre tradiții ale „poliției politice”;

 

6.    Asigurarea separației puterilor în stat

Unul din principiile fundamentale pentru asigurarea funcționării statului în interesele cetățenilor săi, dar și a funcționării democrației în țară, este asigurarea separației și colaborării puterilor în stat. Doar respectând acest principiu fundamental, prevăzut de Art. 6 al Constituției Republicii Moldova, este posibil de asigurat funcționarea statului în interesul cetățenilor și nu a unor forțe politice sau grupuri de cetățeni. Fiind plenar atașat acestui principiu indispensabil pentru funcționarea unui stat democratic și prosper, Dl Ion Chicu, în calitate de Președinte, nu va admite încălcarea acestei prevederi constituționale și nu va face ingerință ilegală în activitatea în activitatea puterilor în stat.  În mod special, este necesar de asigurat independența Justiției, ca ramură a puterii în stat;

 

7.    Asigurarea independenței Justiției

Reformarea acestui sistem este o necesitate existențială pentru Republica Moldova. Disfuncțiile majore ale sistemului judecătoresc și cel al procuraturii, cauzate în mare măsură, intenționat, de către factorul politic, constituie una din problemele principale cu care se confruntă statul și cetățenii Republicii Moldova, dar și cauza degradării economice, sociale și de securitate a țării noastre. Aceste carențe grave afectează și dreptul fundamental al cetățenilor statului nostru stabilit de Constituție – Accesul liber la justiţie”.  În aceste condiții,  Dl Ion Chicu, în calitate de Președinte, va susține implementarea reformei justiției, astfel ca finalitate a acesteia să fie independența totală a Justiției fața de politic și asigurarea funcționării legilor în țară -  nu obediența față de președinte, prim-ministru sau deputați.

 

Pentru atingerea acestui obiectiv, este necesar de asigurat, inclusiv următoarele: (i) implementarea modificărilor constituționale (independența justiției și reforma Consiliului Superior al Magistraturii) în sensul producerii celor mai bune efecte juridice, inclusiv pentru numirea în funcție a tinerilor judecători integri până la atingerea plafonului de vârstă; (ii) renunțarea  la procesul neconstituțional privind evaluarea de către străini a judecătorilor și procurorilor, consolidarea capacităților Consiliului Superior al Magistraturii și Consiliul Superior al Procurorilor pentru asigurarea unui proces eficient și conform Constituției și standardelor internaționale de evaluare a judecătorilor și procurorilor; (iii) eliminarea elementelor abuzive din Strategia privind asigurarea independenței și integrității sectorului justiției pentru anii 2022-2025 și Planul de acțiuni și revenirea la elementele Strategiei care au fost agreate cu toți actorii interesați și partenerii de dezvoltare; (iv) asigurarea dialogului eficient dintre puterea legislativă și executivă cu puterea judecătorească, privind acțiunile necesare de întreprins în vederea garantării funcționării conform Constituției și standardelor internaționale a Consiliului Superior al Magistraturii; (v) consolidarea Autorității Naționale de Integritate și asigurarea cu garanții eficiente pentru a curma tentativele unor actori politici de utiliza această instituție în interes politic;

 

 

8.    Asigurarea libertății de exprimare, accesului la informație și a independenței presei

Indicatorul cel mai obiectiv pentru aprecierea stării democrației într-un stat este modul cum se respectă dreptul fundamental al oamenilor la libera exprimare și informare. Constituția Republicii Moldova consfințește acest drept esențial în mai multe articole. În condițiile unui stat capturat de către actuala guvernare, libertatea de exprimare și accesul la informație de interes public sunt limitate, iar presa este, în mare parte, subordonată partidului de guvernământ. Cetățenii țării angajați în structurile de stat sunt persecutați pentru exprimarea opiniei în spațiul public, instituțiile statului încalcă flagrant principiul transparenței actului de guvernare, iar instituțiile media private cu cea mai mare cotă în spațiul mediatic sunt subordonate guvernării, inclusiv prin finanțare din surse externe, afiliate partidului de guvernământ.

 

Și mai gravă este situația în privința activității Instituției Publice Compania „Teleradio – Moldova” , care prin încălcarea rigorilor stabilite de Consiliul European a fost subordonată politic Parlamentului în octombrie 2021 și s-a transformat într-o instituție de propagandă a partidului de guvernământ. Totodată, acțiunile consecvente ale guvernării de a instaura cenzura de stat și de a închide multiple instituții media, care nu se subordonează puterii și informează obiectiv societatea, constituie acțiuni antidemocratice, antieuropene și neconstituționale. În aceste condiții, pentru a asigura informarea obiectivă și echidistantă a cetățenilor Republicii Moldova, Dl Ion Chicu în calitatea sa de Președinte al Republicii Moldova, va depune toate eforturile pentru executarea de către instituțiile statului a prevederilor constituționale, privind libertatea de exprimare și dreptul cetățenilor de a fi informați, inclusiv prin scoaterea de sub control politic al Companiei „Teleradio – Moldova”, cu asigurarea managementului acestei instituții publice de către reprezentanții opoziției parlamentare, indiferent de conjunctura politică după alegerile parlamentare din 2025;  

 

 

9.    Implementarea celor mai democratice și transparente reglementări privind activitatea organizațiilor din sectorul neguvernamental, asigurând transparența finanțării lor, inclusiv de peste hotare

Activitatea ONG-urilor este un domeniu de care beneficiază un număr mare de cetățeni, inclusiv cu nevoi speciale și trebuie susținută de către autoritățile statului. Fiind conștient de importanța activității acestor organizații în cele mai favorabile condiții legale, pe timpul activității sale în sectorul public în anul 2020, Dl Ion Chicu a susținut mai multe modificări legislative în acest sens și este hotărât să susțină și în continuare de pe poziția de Președinte al Republicii Moldova asemenea inițiative. În acest context, una din primele acțiuni ale sale în eventualitatea alegerii în funcția de Președinte va fi invitarea reprezentanților acestui sector important pentru a elabora și promova modificări legislative, care ar facilita în continuare activitatea ONG-urilor în țara noastră. Un element important al acestor amendamente legislative va fi preluarea experienței de succes a unor state precum SUA     și Franța, privind asigurarea transparenței finanțării ONG-urilor, în special din surse externe, astfel ca activitatea acestor organizații pe teritoriul țării noastre să fie desfășurată în interesele cetățenilor Republicii Moldova, să nu pună în pericol securitatea statului și să elimine ingerința externă în treburile interne ale țării noastre, indiferent din ce parte a lumii este efectuată prin asemenea instrumente;

 

10.Asigurarea desfășurării unor alegeri parlamentare libere și democratice în vara anului 2025  

Conform Constituției Republicii Moldova, unul din drepturile fundamentale ale cetățenilor statului nostru este cel de a alege și fi ales, iar voința cetățenilor exprimată prin alegeri constituie baza puterii de stat. Pornind de la acest principiu indispensabil pentru funcționarea unui stat democratic, dar și considerând faptul capturării de către guvernarea actuală a tuturor instituțiilor statului, inclusiv a Comisiei Electorale Centrale, care a admis grave încălcări sub formă de persecutare a opoziției și utilizare a resurselor administrative de către guvernare în cadrul alegerilor generale locale recente,  Dl Ion Chicu, în calitate de Președinte, va întreprinde toate acțiunile încadrate în limita competențelor funcționale, pentru ca instituțiile statului responsabile de desfășurarea alegerilor parlamentare să acționeze strict în conformitatea cu legislația electorală a Republicii Moldova și standardele internaționale democratice;